Hipnoterapia staje się coraz bardziej popularna – a co za tym idzie, nazewnictwo i niuanse z nią związane też rosną. Czy te nazwy mają uzasadnienie? Czy jest to chwyt marketingowy?
Dziś trochę o hipnozie klinicznej i o samej hipnoterapii słów klika.
Hipnoterapia jest procesem opartym na wprowadzaniu klienta/klientki w trans za pomocą sugestii. Podczas transu przeprowadza się bezpieczny proces, który ma na celu zmianę mentalną, która jest ważna dla klienta.
Słowo „hipnoterapia” zawiera w sobie tak naprawdę wszystko, co potrzebne.
Są jednak osoby, które chca się specjalizować w jakiejś dziedzinie – czyli wąskim obszarze Hipnoterapii i chcą to podkreślić. Wtedy jak najbardziej możemy napisać, specjalizuje się w Hipnozie Sportowej/Biznesowej/Relacyjnej. To będzie oznaczało, że ten specjalista chce się zajmować dokładnie tą grupą docelową czyli np. sportowcami/biznesmenami itp. A jego edukacja będzie dążyła do nabywania narzędzi i rozwijania się w tym konkretnym obszarze. To jest jak najbardziej okej!
Hipnoza Kliniczna jest pojęciem jak najbardziej używanym. Mówi się wtedy o tym, że specjalista zajmuje się obszarem klinicznym czyli np. zaburzeniami psychicznymi, chorobami, depresją.
Ale! Bardzo ważna uwaga. By specjalizować się z danym obszarze Hipnoterapii, trzeba mieć pojęcie z właśnie danego obszaru – nie wystarczy znać samej w sobie Hipnozy, bo to po prostu nie jest wystarczające. Np. jak mogę zajmować się depresją, jeśli nie mam o niej pojęcia i nawet nie wiem, że jest chorobą? Byłoby to nieodpowiedzialne.
Dlatego często niestety nazwy i specjalizacje, są mimo wszystko wykorzystywane jako trik marketingowy.
By nie nadziać się na takie sztuczki, podpowiadam na co warto zwrócić uwagę przy nazewnictwie:
- Hipnoza sportowa – osoba ma wykształcenie z dziedziny sportu lub psychologii sportu, bądź była/jest sportowcem profesjonalnym.
-Hipnoza kliniczna – osoba jest psychoterapeutą lub psychiatrą. Hipnozy klinicznej można szukać w nurcie ericksonowskim.
-Hipnoterapia – nie ma formalnych wymogów w stosunku do tego pojęcia, hipnoterapia jest zawodem wolnym. Warto jednak sprawdzić, czy dana osoba edukuje się na bieżąco w obszarze, jaki nas interesuje.
-Hipnoza biznesowa – osoba jest coachem lub trenerem biznesowym, bądź sama prowadzi dochodowy biznes i bardziej skupia się na mentoringu biznesowym.
-Hipnoporód – osoba ma wykształcenie i doświadczenie w sektorze medycznym, najlepiej położniczym.
-Hipnocoaching – osoba jest coachem, edukuje się z dziedziny coachingu i psychologii.
-Hipnoza dietetyczna – osoba jest wykwalifikowanym dietetykiem.
Uważajmy na hipnozę i dobierajmy specjalistów zależnie od potrzeb, tak by je rozumieli i potrafili poruszać się po niuansach tych obszarów.
Dziękuję Ci za uwagę!
Paulina Eckert
©2023 SAIMIN Paulina Eckert
NIP 8982291172
Wrocław, Dolnośląskie